Zarząd Małopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców
Podatkowych
serdecznie zaprasza na szkolenie, które odbędzie się w dniu 9 grudnia 2025 r.
Tematyka szkolenia: "VAT 2026 - KSEF"
Wykładowca: Tomasz Wojewoda
Miejsce szkolenia: ONLINE
Harmonogram:
10:00 – 15:00 wykład (w
trakcie wykładu zaplanowane są 2 przerwy)
Organizatorzy
zastrzegają sobie prawo do zmian w programie z przyczyn od nich niezależnych.
Odpłatność za
udział w szkoleniu wynosi:
- 492,00 zł brutto dla osób
niebędących doradcami podatkowymi lub pracownikami ich kancelarii (materiały w
formie elektronicznej);
Przypominamy, że warunkiem
udziału w szkoleniu jest zgłoszenie uczestnictwa wyłącznie poprzez panel
szkolenia.podatkibezryzyka oraz dokonanie wpłaty. Z przyczyn organizacyjnych
zgłoszenia w innej formie nie będą przyjmowane.
W przypadku rezygnacji z
udziału w szkoleniu uczestnik zobowiązany jest pisemnie zawiadomić Małopolski
Oddział KIDP o niemożności wzięcia udziału w szkoleniu, najpóźniej na 3 dni (robocze) przed planowanym
wydarzeniem pod rygorem obciążenia kosztami szkolenia. Nieobecność na szkoleniu nie jest jednoznaczna
z rezygnacją oraz nie
zwalnia z dokonania opłaty.
Liczba miejsc na szkoleniu jest ograniczona, o udziale decyduje kolejność
zgłoszeń.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania
szkolenia, w sytuacji nie zabrania się odpowiedniej ilości osób.
PROGRAM SZKOLENIA:
PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG - zmiany od 1 lutego 2026 r. w zakresie
obowiązku wystawiania e-faktur i stosowania KSeF, zmiany od 1 stycznia 2026 r.
oraz bieżące problemy i zagadnienia
Obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych (e-faktur)
przy użyciu Krajowego Systemu e - Faktur (KSeF) - zmiany od 1 lutego 2026 r.
1. Terminy wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, przepisy przejściowe odraczające ten obowiązek dla niektórych kategorii
podatników bądź transakcji, przypadki w których nadal będą wystawiane faktury papierowe lub
elektroniczne (rodzaje faktur, które można będzie wystawiać i otrzymywać poza KSeF).
2. Transakcje nieobjęte obowiązkiem fakturowania
przy użyciu KSeF.
3. Zasady uwierzytelniania się w systemie oraz nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, rodzaje uprawnień, metody uwierzytelnienia np. kwalifikowana pieczęć elektroniczna, kwalifikowany podpis elektroniczny,
"odcisk palca podpisu", podpis zaufany, token, certyfikat itp.
4. Przypadki, gdy powstanie konieczność złożenia zawiadomienia ZAW - FA.
5. Zasady wystawiania i przechowywania
e-faktur, wystawianie e-faktur w przypadku transakcji międzynarodowych (np. WDT, eksport towarów, eksport usług itp.), e-faktury
dla konsumentów, przypadki gdy
powstaje obowiązek oznaczania
e-faktur kodem QR, e-faktury z załącznikiem, duplikaty
faktur, anulowanie faktur, potwierdzenia transakcji, sposoby przesyłania e-faktur do nabywcy itp.
6. Otrzymywanie e-faktur przez nabywcę, dostęp do faktury w KSeF,
dostęp dwuetapowy i dostęp anonimowy do faktur w KSeF - zasady stosowania.
7. Termin, w którym uznaje się e-fakturę za wystawioną bądź otrzymaną w ramach KSeF, różnica między datą wystawienia a sporządzenia faktury, wpływ na moment
powstania obowiązku podatkowego i
dochowanie terminu wystawienia faktury przez sprzedawcę oraz termin potrącenia podatku
naliczonego przez nabywcę.
8. Zasady wystawiania i oznaczania faktur w
przypadku awarii lub niedostępności KSeF, czasowy braku dostępu do internetu,
tryb "Offline24", obowiązek oznaczania
faktur kodami QR, certyfikaty, sposoby przesyłania faktur do nabywcy, korekta techniczna.
9. Nowe zasady i terminy wystawiania oraz
rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę i nabywcę w obrocie krajowym
i międzynarodowym, przypadki, w których wymagane będzie posiadanie
potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, likwidacja not korygujących itp.
10. Skrócenie podstawowego
terminu zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek
bankowy podatnika.
11. Sankcje za niewystawienie e-faktury przy użyciu KSeF.
I. Zmiany, od 1
stycznia 2026 r., w zakresie podwyższenia kwoty limitu
zwolnienia podmiotowego z VAT.
II. Zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania na gruncie VAT kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
III. Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady
potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur
zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie
nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez
obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej. Potrącanie
VAT - u naliczonego z faktur wystawionych przez podmioty nie
zarejestrowane jako podatnik VAT.
- Najczęściej
występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego
- odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty
podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty w
środkach obrotowych, stracone zaliczki, zakup usług gastronomicznych i
noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
- Rozliczanie
zaliczek w obrocie krajowym i międzynarodowym, moment powstania obowiązku
podatkowego, zaliczki nie podlegające opodatkowaniu VAT - em, nadpłaty,
obligatoryjne elementy faktury zaliczkowej oraz przypadki kiedy podatnik
nie musi wystawiać takich faktur, faktury zaliczkowe wystawione przed
terminem.
- Rozliczanie
korekt zmniejszających i zwiększających z tytułu WNT, importu usług oraz
dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.
- Czynności
nieodpłatne: użyczenia, prezenty, nagrody, przekazanie i zużycie towarów
oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, prezenty o
małej wartości, drukowane materiały reklamowe bądź informacyjne, próbki,
świadczenia na rzecz pracowników, świadczenia finansowane z ZFŚS,
świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież
robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.), darowizny,
świadczenie usług bez pobrania należności - zasady rozliczania na gruncie
VAT.
- Przypadki, gdy
świadczenia na cel reprezentacji i reklamy oraz na potrzeby osobiste
pracowników nie podlegają opodatkowaniu VAT - em.
- Katalog towarów
i usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencji w kasie
rejestrującej w przypadku nieodpłatnych dostaw dla osób fizycznych nie
prowadzących działalności gospodarczej (np. dla pracowników kontrahenta).
- Pozostałe zagadnienia.
- Odpowiedzi na
pytania uczestników.
POZIOM SZKOLENIA: ŚREDNIOZAAWANSOWANY